Durant
les sessions de treball sobre Einstein em vaig poder adonar de com d’important
és programar les diferents activitats tenint en compte totes les
intel·ligències i els diferents estils d’aprenentatge de cada alumne.
En
cada sessió he pogut observar com els alumnes se’ls ha permès desenvolupar-se
en les diferents intel·ligències, escollint amb les quals se sentien més
còmodes en cada moment, ajudant-los a través d’aquelles que tenen més
desenvolupades a treballar les menys desenvolupades, potenciant-les totes amb
la mateixa importància i combinant-les durant les activitats.
De
la mateixa manera també la mestra apel·lava a les diferents intel·ligències alhora
de realitzar les activitats, combinant-les de manera creativa. Per exemple, realitzant
explicacions, escrivint a la pissarra, fent dibuixar als alumnes, passant vídeos
o imatges per explicar idees i conceptes, proporcionant experiències tàctils,
fent que els alumnes s’aixequessin i es moguessin per la classe o fora d’aquesta,
observant objectes estudiats, gesticulant al parlar, posant èmfasi rítmic, realitzant
pauses perquè els alumnes poguessin reflexionar, posant música de fons durant
les sessions, formulant preguntes que convidessin a interaccionar els uns amb
els altres, incloent referències a experiències viscudes,...
A
l’hora de recollir la informació que ens arriba de l’exterior cada persona
utilitza un canal o sistema representatiu preferent amb més freqüència: sistema
visual, sistema auditiu o sistema cinestèsic (tacte).
Durant
les sessions, conjuntament amb la mestra de l’aula, hem anat detectant en quin
estil d’aprenentatge es desenvolupava millor cada alumne, per tal de poder anar
adaptant les diferents activitats a les característiques personals de cada un d’ells,
tenint en compte les diferents maneres d’aprendre. Així doncs, per exemple alhora
d’explicar els diferents materials que utilitzaríem per a realitzar un
experiment, primer mostràvem els objectes als alumnes, dèiem el seu nom i l’escrivíem
a la pissarra, i també proporcionàvem que cadascú els pogués tocar i manipular.
Presentant la mateixa tasca des dels diferents canals ens assegurem que la
informació arriba a cada un dels alumnes. O alhora d’explicar com anar d’una aula
a una altra, hi ha alumnes que els va millor que els ho expliquis verbalment en
canvi altres que els ensenyis el plànol de l’escola. Quan vas coneixent més els
alumnes ja aprens a intuir de quina manera li anirà millor que li presentis les
diferents tasques.
Això
em fa reflexionar sobre la importància que els docents i els professionals de l’educació
augmentin el repertori de tècniques, eines i estratègies que tenen per ensenyar,
que vagin més enllà de les basades en la intel·ligència lingüística o
logicomatemàtica, o en el canal auditiu i visual.
Si
tots els alumnes tenen estils d’aprenentatge i ritmes diferents, interessos i
motivacions diversos, no podem pretendre que tots responguin de la mateixa
manera i en el mateix moment als objectius que els planteja el sistema
educatiu, i per tant caldrà readaptar els mètodes d’ensenyament a tots els perfils
d’alumnat.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada