Què és educar?

Què és educar?

dilluns, 23 de maig del 2016

Conclusions



Ha arribat el moment de finalitzar les pràctiques i de realitzar una valoració de l’experiència viscuda. 
Aquest segon pràcticum m’ha permès aprofundir més en la intervenció psicopedagògica que es porta a terme en una escola d’educació especial, realitzant el projecte sobre l'aplicació de les intel·ligències múltiples a l'aula. El fet de conèixer ja el centre i la tutora m’ha permès enfrontar-m’hi amb més confiança i seguretat, la qual cosa penso que ha revertit positivament en les intervencions realitzades.

Quan vaig iniciar les pràctiques a l’escola de seguida em vaig adonar de la diversitat d’alumnes que configuraven les seves aules. Parlant amb la psicopedagoga em va explicar com procuraven atendre aquesta diversitat: diversos ritmes, interessos, capacitats, intel·ligències,... Quan em van proposar participar en el projecte sobre intel·ligències múltiples vaig veure que tenia una gran oportunitat per poder aprendre a atendre aquesta diversitat d’una manera diferent. Al principi em vaig documentar molt al respecte, ja que coneixia el que eren les intel·ligències múltiples però era un tema que no dominava i del qual necessitava ampliar els meus coneixements. No es té constància, pel que hem pogut investigar, sobre precedents d’aquest treball en les escoles d’educació especial, per tant el projecte es plantejava com tot un repte!
Considero que he assolit els objectius previstos en el meu pla de treball i s’ha portat a terme un treball innovador en intel·ligències múltiples a l’aula, del qual m’agradaria destacar:

- El treball en intel·ligències múltiples ens ha ajudat a entendre millor la manera de fer i sentir dels alumnes, la qual cosa ens permet com a professionals mostrar-nos més empàtics amb el seu procés de desenvolupament i aprenentatge.
- La teoria de les intel·ligències múltiples dóna eines als mestres per poder conèixer com aprèn cada alumne i per saber quines són les estratègies que poden utilitzar per a desenvolupar el seu potencial. Fa que la intervenció del docent parteixi del que l’alumne pot fer, amb el que ell és bo, i partint d’aquest talent arribar a totes les altres competències.
- El docent exerceix de guia-facilitador ajudant als alumnes a descobrir el seu propi talent i la manera d’apropar-se al coneixement.
- S’ha diversificat la manera d’accedir a l’aprenentatge, permetent atendre la  individualitat, ja que es pot aprendre un mateix coneixement des de cada una de les intel·ligències diferents.
- S’ha contribuït a la millora la seva autoestima, ja que es pot ser intel·ligent de moltes formes diverses. Això contribueix a despertar la inquietud per aprendre ja que l'alumne se sent vàlid en els seus aprenantatges.
- El resultat en els aprenentatges dels alumnes són millors, ja que el treball dels diferents continguts està més adaptat a les necessitats individuals de cada un d’ells.

Durant tot el procés, el moment en el qual vaig tenir més dificultats va ser alhora de portar a terme el disseny del pla de treball de la PAC 1. Aquest em va costar una mica al principi, ja que suposava imaginar-te a llarg termini un seguit d’actuacions i es feia necessari poder agafar una perspectiva professional per tal de poder-les planificar i visualitzar. Amb l’ajuda de la tutora de pràctiques i del centre vaig poder anar concretant les diferents fases, i al final, em va quedar un pla de treball molt complet i organitzat. M’he adonat de la importància de realitzar una planificació prèvia alhora de portar a terme una intervenció ja que et serveix de guia, i a la vegada, de model per si necessites introduir modificacions, ja que poder cal variar el pla de treball inicial quan l’anàlisi que es porta a terme del context i les necessitats, en aquell moment, demana unes altres prioritats.
Pel que fa referència a l’elaboració del diari de pràctiques en format blog crec que ha estat una eina molt útil tant a nivell personal com a nivell col·lectiu. A nivell personal, el fet d’anar elaborant les diferents entrades descrivint el conjunt d’accions que estava portant a terme em feia pensar i reflexionar sobre el dia a dia d’aquest treball, i m’obligava a ordenar, estructurar i prioritzar tot allò que volia plasmar-hi. També feia que em situes en el paper professional de la psicopedagoga, i entendre com és la realitat diària de la seva pràctica professional.  A nivell col·lectiu poder veure les experiències dels altres estudiants, els encerts i les dificultats amb les quals es trobaven al dia a dia, m’ha ajudat a reflexionar i ampliar els meus coneixements professionals.

Ja per acabar vull agrair el tracte rebut des de l’escola per part de tots els professionals, en especial de la psicopedagoga i de la mestra de l’aula de 6è, per com m’han acollit i m’han integrat en el seu equip i la dinàmica de treball. Per tots els dubtes que m’han resolt, les explicacions que m’han donat en tot moment, l’acompanyament en les intervencions diàries,... m’han fet créixer com a professional i com a persona.
També vull agrair als nens i nenes de l’escola, i concretament als de l’aula de 6è, per acceptar-me en el seu dia a dia i per tot el que m'han ensenyat.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada