Què és educar?

Què és educar?

dijous, 7 d’abril del 2016

Exemple de sessió de treball



Tornant de setmana santa la meva intervenció ja s’ha centrat en el programa de talents. Aquest mes el talent que estan treballant a l’aula és Leonardo da Vinci. El fet de descobrir el personatge, conèixer la seva obra,... ens ajudarà a treballar les diferents intel·ligències. 
A continuació us explico una de les sessions que vam realitzar i com intencionadament apareix cada tipus d’intel·ligència en activitats concretes que es proposen.


Descripció de la sessió "El museu de Leonardo da Vinci"
La sessió va consistir en simular que assistíem a un museu dedicat a Leonardo da Vinci. La vam realitzar conjuntament amb una altra aula de l’escola.
Prèviament es va decorar una classe amb fotos de Leonardo, fitxes explicatives de la seva vida, maquetes dels seus invents, materials que utilitzava,... i una altra aula amb un vídeo projector.

Al passadís, entre les dues aules, es van situar dues taules que representaven un banc per donar diners als alumnes i una taquilla per tal de poder comprar les entrades per entrar al museu, respectivament.


La sessió va començar amb una estona tranquil·la, on cada alumne, amb silenci, escoltava la seva respiració, es relaxava,...


Després quan els vam explicar en què consistiria la sessió es van posar molt contents. El fet de veure-ho tot tant decorat i ambientat els va despertar l’interès i la curiositat.

Primer van haver de demanar diners al banc i posteriorment comprar l’entrada per tal de poder entrar al museu.

A continuació vam veure la projecció sobre la vida i obra de Leonardo. Alguns ja coneixien el personatge però la majoria no n’havien sentit parlar mai.

Després vam anar cap a l’aula on hi havia simulat el museu. Allà ens esperava un voluntari (professor jubilat) que simulava ser el guia del museu. Ens va anar explicant els diferents plafons, les fotografies, les escultures, les mostres dels diferents materials que utilitzava,... Els nens i nenes van escoltar amb molta atenció, li feien preguntes i relacionaven algunes de les coses que havien vist en el vídeo. De fons hi havia música del renaixement posada.

Un cop acabada l’explicació vam deixar un temps perquè cada alumne aprofundís més estona amb el que més li hagués cridat l’atenció. Alguns van seguir llegint els títols dels diferents plafons i les explicacions que es podien anar obrint amb pestanyes que vam crear, altres van començar a tocar i palpar les maquetes de les escultures i invents que hi havia, algun alumne es va acostar cap a l’ordinador amb l’intenció d’escoltar millor la música, uns altres van començar a manipular els diferents materials intentant crear el seu propi invent,...


Al final es va realitzar una valoració conjunta en la qual cada alumne va explicar si li havia agradat l’activitat, com s’havia sentit, què havia après,..


Com es van treballar les diferents intel·ligències?
Lògicomatemàtica: compra-venta de les entrades, ordre i seqüenciació dels plafons i les maquetes.
Lingüística: Cartells del banc, taquilla, cinema i museu. Explicacions verbals. Les fitxes de les maquetes, els plafons explicatius. Explicacions del vídeo.

Cineticocorporal: canvi d’espais, recorregut lliure per veure el museu, manipular els diferents materials.

Musical: la música de fons, els diferents tons de veu utilitzats.

Espacial: ubicació dels tres espais. Relació dels continguts del vídeo amb els del museu.

Interpersonal: relació entre els alumnes, amb els adults que conduïen l’activitat, relacions d’ajuda entre ells, formular preguntes,...

Intrapersonal: activitat de respiració inicial, valoració individual de cada alumne.

Naturalista: exploració dels diferents materials presentats, temes de la naturalesa que sortien al vídeo.

Valoració de la sessió
La sessió es va valorar de manera molt positiva. El format va ser l'adequat, molt dinàmic i amb estímuls molt variats que ajudaven als alumnes a sentir-se còmodes amb el que se'ls estava ensenyant i els facilitava l'aprenantatge, i  es van poder treballar les diferents intel·ligències a través de la presentació del talent.   
Com a aspecte a millorar per a alguna altra sessió semblant seria el fet de fer més participativa la part de l'exposició del museu, aconseguir fer més interactiva la part explicativa del guia del museu, ja que alguns alumnes els va costar mantenir la atenció durant tota la explicació. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada