A l’escola on
realitzo les pràctiques hi ha dues psicopedagogues les quals aquest curs totes
dues també formen part de l’equip directiu. Així doncs, la meva tutora de
pràctiques assumeix les funcions de sots-direcció i també de psicopedagoga del
centre, i s’ha de distribuir el temps per atendre les diferents tasques que li
corresponen.
Com a
psicopedagoga s’encarrega d’assessorar, planificar i coordinar
les pràctiques educatives relacionades amb l’acompanyament, seguiment i
orientació de l’alumnat, els mestres, el personal especialista i les famílies
de l’escola.
Al tractar-se
d’una escola d’educació especial, on hi ha mestres especialistes a cada aula,
hi ha algunes tasques que la psicopedagoga ja em va explicar que les delegava
bastant als docents i que ella intervenia quan era necessari o fent supervisió,
però que el dia a dia les portaven a terme les mestres. Algunes d’aquestes són,
per exemple, el seguiment amb les famílies dels alumnes, l’elaboració dels
plans individualitzats, etc.
Les funcions
concretes que porta a terme la psicopedagoga, i que estan relacionades amb els
diferents contextos i agents amb els quals intervé, les he resumit en el quadre
que mostro a continuació.
|
1. Atenció
als alumnes i a les famílies |
|
- Realització de l’avaluació inicial-valoració psicomètrica de l’alumne.
- Participació en el procés d’ingrés de nous alumnes, o quan hi ha un
traspàs d’alumne del centre educatiu.
- Recollir informació i documentació per tal d’elaborar les anàmnesis
dels nous alumnes.
- Aplicació de proves psicoedagògiques segons procediments i indicacions
professionals.
- Participació en les reunions d’avaluació dels alumnes.
- Participació en el PI de l’alumne.
- Elaboració dels informes psicopedagògics dels alumnes del centre.
- Desenvolupament del programa de seguiment familiar oferint un suport a
les famílies i un treball conjunt.
|
|
2. Suport tècnic als mestres i als professionals
especialistes
|
|
- Avaluació i seguiment de possibles problemes de conducta a l’aula.
- Coordinació i realització dels suports psicopedagògics a les aules.
- Lliurament als
mestres dels informes i les informacions necessàries per desenvolupar
correctament les seves funcions docents.
|
|
3. Coordinació amb altres professionals
|
|
- Revisió i actualització de les necessitats dels alumnes pel que fa a la
utilització dels serveis del CSMIJ. Planificació de les visites mensuals al
psicòleg i al psiquiatre.
- Coordinació amb professionals externs (EAP, Serveis Socials,...)
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada