L’altre
dia va venir a l’escola el dinamitzador que s’encarrega del Consell dels
Infants de la ciutat de Manresa a recordar-nos en què consisteix el consell i
com hi poden participar els diferents nens i nenes.
El
Consell dels Infants és un espai de participació pensat perquè els nens i nenes
puguin expressar les seves idees i proposar accions que ajudin a millorar la
seva ciutat. El fet que existeixi un consell dels infants implica el compromís
de l’Ajuntament a escoltar les opinions
i idees dels nens i nenes i a portar a terme alguna de les seves propostes.
En
el consell hi participen els alumnes de 5è i 6è de diferents escoles de la
ciutat de Manresa que voluntàriament n’han volgut formar part. El CEE Jeroni de
Moragues on jo faig les pràctiques ja fa 9 anys que hi participa, des de que es
va iniciar.
La
metodologia de treball que porten a terme els dinamitzadors consisteix en
realitzar sessions a les escoles, una al mes, dins del grup-classe i plenaris
conjunts amb els representants de totes les escoles. Les sessions dins de les
escoles tenen la funció d’informar, escoltar i treballar totes les propostes a
partir de la participació dels infants d’un mateix grup-classe i sempre en
horari escolar. Els plenaris serveixen per posar en comú tot allò que s’està
treballant de manera individual a cada escola per tal de poder arribar a acords
consensuats.
El
fet de participar en el consell dels infants es valora com a molt positiu des
dels diferents professionals de l’escola, i també per part dels alumnes que
tenen ganes de participar-hi cada any. La tasca que es realitza durant tot el
curs, seguint les indicacions dels dinamitzadors i portant a terme les
activitats que aquests proposen, fa que els alumnes aprenguin a saber expressar
millor allò que volen, a parlar de quines són les seves necessitats i els seus
desitjos, i a tenir una opinió sobre la ciutat on viuen (allò que els agrada, el
que canviarien,...). També els ajuda a desenvolupar capacitats com
ara aprendre a dialogar, a escoltar, a pactar i posar-se d’acord, a col·laborar,...
Per altra banda, propicia que en dies concrets es relacionin amb altres alumnes
de centres ordinaris i comparteixin les mateixes activitats.
Trobo que és una iniciativa de l'Ajuntament fantàstica, que potser caldria fer extensiva a la resta del territori.
ResponEliminaBon dia, trobo que iniciatives com la que descrius són molt positives ja que donen veu i protagonisme als nens i nenes en la societat en que vivim. Aquesta entrada m’ha fet pensar en un llibre que vaig llegir, de Franceso Tonucci, que tracta sobre el programa de ‘La ciudad de los niños”. Aquest programa neix amb l’objectiu d’educar en valors i facilitar la participació dels infants en tots els àmbits socials, fins i tot en el govern a nivell municipal. Consisteix en tenir en compte al infants per tal de donar-los cabuda i construir una ciutat adaptada també a ells. És un tema molt interessant aquí teniu la web del projecte a nivell internacional, per si us pot interessar. http://www.lacittadeibambini.org/spagnolo/interna.htm
ResponEliminaA Barcelona els infants de les escoles que volen fan un treball durant el segon trimestre (tot i que ho comencen a treballar al primer trimestre). Entre diferents escoles treballen un seguit de temes que proposa l'ajuntament de Barcelona (mobilitat sostenible, parcs, ecologia, aigua...) que cada any són diferents i al final, entre les escoles, fan el pregó de les festes de Santa Eulàlia. Us deixo el link de la web per si us interessa: http://elpregodelsinfants.cat/
ResponElimina